انقلاب را زاغه نشینان انجام دادند و زاغه نشینان هم پای آن می مانند

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

گورکن ها ، یک هشدار نوین به زندگان

زندگی این زندگی حقیر و غلطی نیست که آکنده از اشیاء و حرکاتی است که ما را از حقیقی دور می دارد ؛ برنامه ریزی برای سفر های ییلاقی ، تغییر سیستم و یا مدل اتومبیل ، تماشای ویدیو ، و دیگر سرگرمی های غربی ، این زندگی حقیقی نیست بلکه خودخواهی و نارسیسم حقیقی است . زندگی حقیقی دارای تصویر هایی از زندگی مردم است که تصاویر تلویزیون مانع از دیدن آن هاست ، دارای عطر و بویی از جنگل ها دریا ها اقیانوس هاست که بوی نفت و گاز و سیگار نمی گذارد به مشام ما برسد ، دارای زمزمه باد و نوازش نسیم و تماشای اسمانی است که صدای حرکت چرخ های کارخانه و سر صدای شهر شلوغ و هوای دم کرده محل کار و سقف کوتاه محل زندگی نمی گذارد به گوش و چشم ما برسد . ما انسان ها همچون روبوتهای ساخت تکنولوزی مدرن شده ایم که با برنامه ریزی اردیناتو کوکمان کرده اند و بر حسب این کوک زندگی می کنیم و تاریخ معاصر را می سازیم ، همان تاریخی که در مدرسه ها به کودکمان می آموزیم و در مطبوعات و تلویزیون و رادیو به بزرگتر ها حقنه می کنند . تاریخی که بدون وجود انسان و انسانیت جریان دارد و یا به عبارت دیگر با عنصر بهیمی جاریست . تاریخ سلطه و قهر و غلبه و اشغال نظامی و استیلای اقتصادی و فرهنگی ...تاریخ امپراتوری های صنعتی ، تاریخ ژنرال های که با تراکتور انسان ها را زنده به گور می کنند . تاریخ جدل احزاب و اقوام همسایه بر سر اختلاف مرز ها و چند وجب خاک خدا و خلاصه تاریخ همه آن چیز های که زمانه از خبط و خطاهای بشری ثبت کرده است و همه آن چیز هایی که درخط معکوس انسانیت است .

روزه گارودی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی عسگری

علم نافع

نقل است که رسول اکرم (ص) روزی وارد مسجد شدند و دیدند که عده ای به دور مردی می گردند و او را حلقه کرده اند ، حضرت به پیش رفتند و فرمودند کیست این مرد ؟ گفتند علامه است ، حضرت باز گفت چیست این علامه ؟ جواب دادند که عالم است به احوال اعراب جاهلی و اشعار آن زمان .رسول اکرم (ص) فرمودند که این علمی است که از آگاهی آن سودی نرسد و از جهل آن ضرری نرسد ؛ همانا علم در سه چیز است : آیه محکمه ، سنت قائمه و فریضه عادله . و اما حضرت امام خمینی در کتاب چهل حدیث خود شرحی بر این حدیث دارند که ذکر گوشه ای از آن در اینجا خالی از لطف نیست . ایشان در این کتاب با ذکر دلایلی آیه محکمه را به علوم فلسفه عرفان تفسیر کرده و از فریضه عادله ، علم اخلاق و سنت قائمه علم فقه را برداشت می کنند ، برای مطالعه بیشتر در این زمینه و دریافت استدلال ها می توانید به کتاب چهل حدیث ،حدیث بیست و چهارم رجوع کنید .

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علی عسگری

دنیا ، خوب یا بد

یا دَهرُ اُفّ لَکَ مِن خَلیلِ ؛ این ندای ابا عبد الله است که در شب عاشورا در مذمت دنیا به گوش می رسید . هنوز صدای مناجات های امیرالمومنین در محراب به گوش می رسد که به دنیا خطاب می کرد که ای دنیا من تو را سه طلاقه کردم . اما با این حال در جای دیگر می شنویم از صادق آل محمد (ص) که به دنیا لقب مصلای مصلین و مزرعه آخرت مکان تحجد و فرصت عظیم می دهد . حال سوال این است که این یک تناقض است یا قضیه حکایت از أمر دیگری دارد . با مراجعه به عمق احادیث و شروح علما بر آن شاید بتوان از راز این أمر پرده برداشت . به راستی دنیا چیستت ؟  آیا این کوه دشت و آسمان که آیات خداوند تبارک و تعالی است دنیاست یا خوردن و خوابیدن و زن طلب کردن که از عوامل بقاست دنیا می باشد . علامه مجلسی برای حل این موضوع مبحثی دارد که بیان آن جواب همه سوال های ماست . از نظر ایشان دنیا در مقابل آخرت وجود دارد و طالب دنیا در آخرت جایی ندارد ، همچنان که طالب آخرت هم در دنیا جایی ندارد . اما منظور از دنیا و آخرت چیست ؟ اساسا هر أمری که انسان را به خدا نزدیک کند آخرت و هر أمر که انسان را از خدا دور کند دنیاست . با این وصف تحجد آغشته به ریا از دنیاست و تجارت حلال برای تأمین خانواده از آخرت است. البته در این بین حضرت امام هم یک تقسیم بندی دارند که در آن دنیا را به دو بخش حسن و نیکو و مضموم تقسیم می کنند و ملاک هم  برای تشخیص این دو از هم باز نزدیکی یا دوری از خداست .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی عسگری